Christiania Bikes
Designet er enkelt og robust og har bevist sin holdbarhed gennem mange års daglig transport af indkøbsposer og børn. Ladcyklen er et eksempel på design, der har sit udspring i en god ide, der holder sig levedygtig i kraft af funktionalitet og charme, på trods af samfundets udvikling siden 80´erne.
Dens banebrydende funktion var som familiecykel, herunder børne-transport, en anvendelse som gennem årene er fastholdt som ladcyklens kerne-funktion. Cyklen har inspireret andre producenter og designere til videreudvikling og nytænkning og kan stadig ses som et idegrundlag til nye generationer af ladcykler.
Ladcyklen er blevet en af de mest positive ikoner på historien om Christiania, og vandt i 2011 Dansk Design Centers Klassikerpris som de fik overraft af Kronprins Frederik med ordrerne: “Den har kørt på de danske gader og stræder i mere end 25 år og har opnået en fortjent ikonstatus.”
Når Christianiacyklen ender som absolut favorit hos familien, skyldes det ikke mindst de mange forskellige modeller som henvender sig til alle aspekter af cykeltransport, samtidig med at den er rummelig. Der er plads til både babylift, børn, legekammerater og indkøbsposer. Desuden er den let og logisk at betjene uden en masse dimser, som kræver en tyk instruktionsmanual.
Christiania valgte fra sin begyndelse at være bilfri, hvilket betød, at der opstod et stort behov for alternativ transport til børn og varer. De kendte robuste cykelanhængere blev, efter opstart på gamle sengebunde, udviklet og sat i produktion, med tiden til glæde for også det øvrige Danmark. For at imødekomme dette behov, solgte Christiania Smedie i 1980’erne mere end 10.000 trailere til cykler.
I slutningen af 80´erne gjorde Lars Engstrøm op med ideen om den klassiske cykeltrailer. Som fødselsdagsgave til hans daværende kæreste, udviklede Lars en cykel med lad foran og selv samme dag fik han to yderligere bestillinger. Siden da er virksomheden vokset eksponentielt, og i dag kan Christiania Bikes ses verden over.
Den store succes gjorde, at Smedien blev for lille til at rumme produktionen. I begyndelsen af 1990'erne flyttede Lars og Annie produktionen af cyklen til Bornholm, mens Smedien på Christiania blev ført videre af Preben Dam Kristensen, som stadig er den ældste og mest erfarne forhandler af cyklen.