Bycyklen bliver af mange opfattet som et tilbud til turisterne i hovedstaden, men den er også udviklet med henblik på pendlerne i hovedstadsregionen. Hvis en borger eksempelvis pendler til arbejde i hovedstaden med tog fra en af de omkringliggende kommuner, kan vedkommende oplagt tage Bycyklen fra stationen i hovedstaden videre til sin arbejdsplads, i stedet for at skulle gå eller vente på en overfyldt bus. Bycyklen er mere fleksibel, knap så tætpakket og så får man endda rørt benene lidt. Bycyklerne har dog en lille elmotor på, så man undgår at komme forpustet frem med sved på panden. Cyklen har en indbygget motor placeret på forhjulet. Den giver assistance op til 24 km/time og slår automatisk fra, når du stopper med at træde i pedalerne, og når bremserne bliver aktiveret. Et fuldt batteri giver assistance til ca. 25 kilometers kørsel afhængigt af terræn, temperatur og cykelstil.
Bycyklen er placeret forskellige steder rundt i København. Hvis du vil bruge Bycyklen ofte, kan du få et månedligt abonnement. Det koster ikke noget at oprette, men fra du starter dit abonnement, betaler du 70 DKK/måned, indtil du opsiger abonnementet. Som abonnent er de første 30 minutter altid gratis og de følgende timer på cyklen koster 6 DKK/time. Cyklen kan lejes for 20 kr. I timen uden abonnement. Hvis du kun skal bruge Bycyklen et par gange, hvis du fx er på et kort besøg i København kan du betale med rejsekort, mobiltelefonen og kreditkort. Det koster 0 DKK i oprettelse.
Enhedslisten, SF og Socialdemokraterne har besluttet, at Københavns Kommune i rater skal poste 40 millioner kroner i bycykelprojektet over 8 år. Teknik-og miljøborgmester Morten Kabell (EL) er stadig optimist, når det gælder de nye elbycykler:
»Opstarten vil altid være langsom, og det ville da undre mig, hvis det var sådan, at alle bycyklerne var ude at køre allerede nu. Men hvis kigger vi på, hvor mange bycykler, der er på gaden nu, så synes jeg ikke, jeg har grund til at være utilfreds«, siger Morten Kabell og tilføjer, at man endnu ikke har reklameret for de nye bycykler.
»Vi er langtfra der, hvor jeg vil sige, at det her er en fiasko«
Men brugen af de nye el-bycykler er altså ikke i nærheden af, hvad man havde håbet på. Fonden bag bycyklerne erkender, at projektet er rendt ind i problemer.