mainTitle

REKLAMEBRANCHEN

I 1980’erne også kendt som fattigfirserne, skete der er en hel del på den teknologiske og reklame fonten.

På grund af den dårlige økonomi, og som reaktion på fattigfirserne, og 70'ernes flowerpower, opstod der en subkultur, yuppies; som var højtuddannede, karriereorienterede og succesrige unge, der kom fra eller boede i forstæderne.

Disse unge mennesker blev brugt i reklamerne ikke bare for at sælge et produkt, men i høj grad også for at sælge en livsstil, som vi kender det fra i dag.

Man oplevede gennem disse personer narcissistiske træk for forbrugerne: individet var i centrum og fik al opmærksomheden.

Arbejde og fritidsinteresser blev individets identitet, og succes bliver et nøgleord. Cafeliv, hurtige biler og generelt dyre vaner kendetegnede disse typer.

MODEL GALLERI

model image 1
model image 1
model image 1
model image 1
model image 1
model image 1
model image 1
model image 1
model-pic

HÅR OG MODE

Hår

Håret var delvist opsat, enten i en høj hestehale, hvor håret var højt og vildt. I 80’erne kreppede og permanente man meget, for at få skabt et stort og livligt hår. Hårspray var en god måde at holde formen og give ens hår den store volume.

Tøj

Bluser og jakker med skulderpude, de såkaldte “Mom jeans”, neonfarver i både tøj og accessories samt pastelfarvede jakkesæt. Accessories skruede man ikke ned på og bar ofte flere farverige perlekæder med store øreringe. Samt bæltetasker, benvarmere og pandebånd. Og mest af alt GLITTER.

Makeup

Det handlede om farver - gerne vilde og elektriske. pink eller røde læber, blå og gul øjenskygge og endda forskelligt farve øjenvipper.

GRAFISK DESIGN

Med introduktionen i 1985 af PageMaker, som var Adobes første desktop publishing-software, blev det let at se resultaterne af skrifttype ændringer og billede positionering..

Disse nye værktøjer fik designere til at eksperimentere mere og tage flere chancer. Eksperimenternes bølge førte til designs, der var travlt og farverigt og styrede væk fra de tidligere moderne designs. De nye softwareværktøjer gav grafikere frit spil til at blande både skrifttypefamilier, vægte og størrelser.

Specifikke designtendenser i 1980'erne omfattede pastelfarver, som farverige hjerter og regnbuer. Tropiske temaer var også populære, palmer, strande og hurtige sportsvogne. Tre tendenser i særdeleshed, der var populære omfatter 80'erne deco, neon noir og cyberpunk.

placher

PROCESBILLEDER

demopic2 tilbage frem